Masser af musik i ørerne

Hamborgs festivalsommer lokker med ELBJAZZ, MS Dockville og den legendariske Reeperbahn Festival

Hamburg, 16. maj 2019 (HHT) – Allerede inden den officielle start på sommeren er man i Hamborg ved at lægge sidste hånd på forberedelserne til dette års festivalsommer, der lægger ud med ELBJAZZ festivalen i weekenden der følger efter Kristi Himmelfartsdag. Med dens over 50 koncerter er festivalen en af de største af sin art i Europa. Kombinationen af alternativ ung musik og kunst er karakteristisk for MS Dockville festivalen, der følger efter i august i bydelen Wilhelmsburg. Reeperbahn festivalen i september forvandler Hamborgs forlystelseskvarter til en af Europas største klubfestivaler med over 600 koncerter og til et sted, hvor den internationale musikbranche mødes. Hamborgs turistorganisation er ude nu med et tilbud til alle festivalbesøgende, der kan bookes fra 204 euro pr. person inklusive henrejse og overnatninger.

Hamborgs festivalsæson starter omkring Kristi Himmelfartsdag, og der er igen i år lagt op til masser af gode musikoplevelser, når musikfans fra hele verden mødes i den nordtyske metropol for at hylde musikken i alle dens facetter. Usædvanlige spillesteder, musikalsk kreativitet ud over det sædvanlige samt ikke mindst internationalt kendte bands og kunstnere og nye talenter inden for musikverdenen – der er virkelig noget at glæde sig til, når musikken for alvor holder sit indtog Hamborg. Og der er gode tilbud for alle, der har en eller flere overnatninger i tankerne i forbindelse med festivalen.

ELBJAZZ Festival Hamburg
Med over 50 koncerter er Elbjazz (31. maj og 1. juni 2019) en af Europas største jazzfestivaler. På otte forskellige scener vil der være masser af gode jazzoplevelser i alle afskygninger, altsammen med Hamborgs imponerende havnemiljø som koncertkulisse. Blandt spillestederne kan nævnes Elbphilharmonie (Hamborgs unikke koncerthus og nye vartegn), det gamle fragtskib MS Stubnitz og søfartskirken St. Katharinen samt ikke mindst det store værftsområde Blohm+Voss, hvor festivalens største scene indrammes af kæmpekraner og enorme dokbassiner. Stedet er kun frit tilgængeligt en gang om året i forbindelse med festivalen. Festivalen afrundes med et meget afvekslende program. Udover verdensstjerner som Jamie Cullum samt veletablerede navne som Tower of Power, Manu Katché, Michael Wollny og Sophie Hunger vil man også kunne stifte bekendtskab med nye talenter og mere ukendte navne. Fra Danmark kommer Savage Rose og Carsten Lindholm Trio, fra Norge jazzgruppen Fieh. Nærmere informationer på: www.elbjazz.de/de/spielplan

MS Dockville: Independent og kreativ festival med havne- og industrikulisse
Med en god blanding af musik og kunst regnes MS Dockville for at være Nordtysklands førende kreative festival. Den finder sted fra 16.-18. august 2019 i bydelen Wilhelmsburg, og festivalprogrammet rummer i alt 140 koncerter, der er med til at give nye impulser til musiklivet lang ud over selve festival-weekenden. Allerede to uger inden festivalen starter går det løs i Wilhelmsburg, Europas største flodø, med en lang række kunst- og kulturarrangementer (”Artville”) i et miljø, der består af lige dele industriromantik og grøn natur. Blandt dette års musikalske højdepunkter kan bl.a. nævnes Billie Eilish, Jungle og Jon Hopkins samt den norske sangskriver Aurora. Se alle medvirkende på www.msdockville.de.

Europas største klubfestival og branchetræf
Reeperbahn-festivalen (18.-21. september 2019), der i år finder sted for 14. gang, forvandler bydelen St. Pauli til et stort festivalområde med nye lovende kunstnere fra hele verden. Med over 70 store og små scener, over 600 koncerter og 40.000 besøgende er festivalen Europas største klubfestival og derudover et meget vellykket mix af international musikfestival og spændende natteliv – med unikke muligheder for at feste og opleve afslappet klub-hopping. Som sædvanligt gælder det på festivalen om at kaste sig ud i musikeventyret og bare gå og nyde tonerne fra f.eks. nordiske musikere som Anna Ternheim vs. Kaiser Quartett og Efterklang fra Danmark, Hellas, Koranteema og Melby fra Sverige og de to norske sangskrivere Lil Halima og Moyka.

Udover live musikken har festivalen efterhånden udviklet sig til et af de måske vigtigste branchetræf i den europæiske musikverden. På festivalen præsenteres bl.a. digitale emner og startup virksomheder, der har musik som deres kernekompetence. Et af branchens højdepunkter er uddelingen af festivalens egen newcomer-pris ”Anchor Award“ om lørdagen. Nærmere informationer om prisen, de medvirkende bands og andre arrangementer på www.reeperbahnfestival.de.

Højdepunkter i metropolregionen Hamborg og i Hamborgs Stadtpark
I Lohmühlen syd for Hamborg finder Boutique-festivalen “A Summer’s Tale” sted fra 1. til 4. august 2019. Her medvirker bl.a. så kendte navne som Zaz, Elbow, Michael Kiwanuka, Tina Dico, Maximo Park, Xavier Rudd, Kate Nash og Faber (www.asummerstale.de). Hurricane-festivalen (21.-23. juni 2019) i byen Scheeßel i Niedersachsen ca. 50 minutters kørsel fra Hamborg lokker med store navne som Foo Fighters, Die Toten Hosen, Mumford & Sons og The Cure (www.hurricane.de). Hele sommeren står den på spændende koncertoplevelser i Hamborgs store Stadtpark, hvor internationale bands og kunstnere som Take That, The National, James Morrison, Max Herre og Pur underholder publikum oppe fra friluftsscenen midt inde i parken helt frem til den 7. september (www.stadtparkopenair.de).

Med tog til Hamborg
Det tager kun få timer med toget at komme til Nordtysklands populære musikmetropol. Fra København tager togturen mindre end fem timer, fra Århus kun 4,5 timer. Billetter fås fra ca. 29 euro (ca. 216 kr.) via www.bahn.de.

Bekvem overnatning for festivalgæster
Hamborgs turistorganisation (Hamburg Tourismus GmbH) har rigtig gode tilbud til alle, der gerne vil overnatte i byen i forbindelse med MS Dockville eller Reeperbahn Festival. Blandt tilbuddene er f.eks. 3 hotelovernatninger inkl. morgenmad og Hamburg CARD (gratis offentlig transport + rabat mange steder) fra 90 euro. Kan bookes på www.hamburg-travel.com

Mere Hamburg:
Mange andre tips om Hamborg kan downloades direkte fra internettet på følgende links:
• Hjemmeside: www.hamburg-travel.com
• Kalender over events: www.hamburg-tourism.de/veranstaltungen
• Hamburg app: hh-app.de

Medie service:
• Foto knyttet til redaktionelle formål finder du her>>
• Online newsroom for Hamburg: mediarelations.hamburg.de

Mediekontakt:
Hamburg Tourismus GmbH (HHT)